Hieronder vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.


Hoe lang duurt het tot ik de verbruiksgrafieken kan zien?

Na het activeren van je profiel valideren we je aanvraag. Indien dit is gebeurd sturen we je activatiecodes voor om de slimme meter te activeren. Zodra je de meter hebt geactiveerd starten we het proces op met de netbeheerder. Het duurt ongeveer vijf werkdagen voor de eerste data binnenkomt.

Er missen een of meerdere verbruiksupdates in mijn overzicht, hoe kan dat?

Elke dag om 2 uur 's nachts sturen we een signaal naar je netbeheerder waarin we vragen om je meterstanden. In principe dient de netbeheerder de volgende dag voor 20:00 de gegevens terug te hebben gestuurd. Zodra we iets ontvangen zie je dit direct. Het komt voor dat er vertraging is en dit wordt dat later ingehaald. We kunnen tot tien dagen terug gegevens ontvangen!

Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

Er zijn meerdere manieren om daar achter te komen. De gemakkelijkste is om in je meterkast te kijken. Lijkt de meter op de meter die hier rechts staat, dan heb je een slimme meter. Mocht je het nog niet zeker weten kan je altijd contact opnemen met je leverancier of netbeheerder. Je kan ons natuurlijk ook een foto sturen van je meter en dan vertellen wij je of je een slimme meter hebt.

Hoe werkt het aanmeldproces?

Heel simpel! Klik op de aanmeldknop op de hoofdpagina. Je vult je naam- en adresgegevens in en daarna ontvang je een link per mail om naar de laatste stap te gaan. In deze laatste stap geef je akkoord zodat we je slimme meter mogen uitlezen. Meld je binnen 2 minuten aan en start met besparen!

Werken de slimme meters van Oxxio ook?

Medio 2008-2009 heeft Oxxio slimme meters geinstalleerd. Door veranderende wetgeving zijn deze meters per 1 januari 2012 "dom" verklaard en kunnen niet worden gebruikt voor uitlezen van verbruiksdata. Wil je toch gebruikmaken van de dienst, vraag dan een nieuwe slimme meter aan. Lees op de meer weten pagina hoe je er een kunt aanvragen.

Verandert er iets voor de levering van mijn energie als ik mezelf aanmeld?

Nee, helemaal niets. Deze dienst is volledig onafhankelijk van welke energieleverancier dan ook. Wat Het Slimme Collectief doet is je slimme meter uitlezen en op basis van deze gegevens jou voorzien van gerichte tips.

Kan ik van energieleverancier wisselen met behoud van mijn profiel bij Het Slimme Collectief?

Ja, doordat Het Slimme Collectief volledig onafhankelijk is kun je zo vaak van leverancier wisselen als je wilt. Het voordeel ten opzichte van verbruiksmanagers van energieleveranciers is dat je bij Het Slimme Collectief altijd je inzicht in je verbruiken behoudt. Ook als je wisselt van leverancier.


Staat je vraag er niet tussen of heb je een suggestie, voel je vrij contact met ons op te nemen.



Neem contact met ons op